Vet zomerdieet (1) – Voleten bij oma

Anja is net geslaagd voor haar middelbare school. Ze gaat in de zomermaanden bij haar oma logeren. Oma is eenzaam en kan best wat leven om zich heen gebruiken. Zo vertrekt Anja voor een maandje of 3 uit de stad waar ze woont. Maar ze is even vergeten dat haaar oma erg lekker kan koken.

Voleten bij oma


Een hele zomer logeren bij oma. Vroeger was het prima, maar ik ben 19. Natuurlijk hou ik van haar. Ze is eenzaam sinds opa dood is. Maar ik vind mijzelf te groot. Maar oke, ik zal er het beste van maken. Wie weet kom ik wel een leuke kerel tegen. En 's avonds lekker feesten. Ik ga in september studeren en ben net klaar met mijn middelbare school. In de tussenliggende tijd ga ik bij oma logeren. Dat hebben mijn ouders voor mij bedacht. Ze is zo eenzaam. Wat leven in huis kan ze best gebruiken.

Ik ga niet echt met tegenzin. In de buurt van het dorp waar ze woont zijn genoeg disco's. Bovendien is het een schat van een mens. Ze kookt erg lekker. In dat dorp van haar is het niet verkeerd. Zeker als het zomer is, dan is het best leuk daar. Ik loop naar binnen, terwijl ik de deur van de kamer opendoe, nas ik 2 stukken van de taart die op de keukentafel staat. En ik roep: 'oma, ik ben er.'


Ik pak mijn koffer uit, zonder dat ik er erg in heb, eet ik de rest van de schaal met de taart leeg. Oeps. Ik loop de trap af en hoor oma roepen. '12 uur, we gaan lunchen.' Ik denk dat ik een beetje op mijn lijn moet gaan letten.

Ik ga zitten. Op tafel staan lasagne en zelfgemaakte worst. En vers brood. Wat smaakt dit geweldig. Ik was even oma's keuken vergeten, want wat is dit lekker zeg. Als ik op een kwart van de lasagne zit, ben ik eigenlijk vol. Maar in onze familie geldt dat je je bord leegeet.

Ik laat mijn hoofd op mijn hand rusten en eet zonder mokken mijn bord leeg. Maar jeetje wat zit ik vol. Het lijkt wel of ik ontplof. Altijd als ik aan oma denk, moet ik terugdenken aan mijn jeugd. Ik als altijd mijn buikje rond. Ook nu heb ik mij bomvol gegeten. Wat is het ontzettend lekker zeg. Ik heb wel veel te veel op. Mijn maag staat op knallen. Ik kan mij nauwelijks bewegen, zo vol zit ik. Bovendien adem ik zwaar. Ik moet echt gaan opletten.

*
Ik loop even door het centrum van het dorp. Voor ik er erg in heb, sta ik bij de ijscoman en bestel een kinderijsje. 'Een kleintje hoor', zeg ik. Hij glimlacht en maakt er eentje voor me. De kinderen hier moeten veel eten, want hij schept er 3 bolletjes op. Ik wil er iets van zeggen, maar zijn telefoon gaat. Hij pakt het geld en neemt op.

Ik ben hier net een middagje. Ik moet het echt rustiger aan doen. Ik sla het diner straks wel over. Het ijs begint te smelten, ik werk het ijsje dus snel naar binnen. Ik doe de knopen van mijn spijkerbroek open. Het helpt want ik kan weer wat beter ademhalen. Ik kreun en wrijf over mijn dikke buik. Het voelt best vol.

Ik ga eventjes zitten op een terrasje en bestel een cola. Ik neem een slok, het is geen light. Ik wil de jongen die de cola gebracht heeft terugroepen, maar hij is al weg. Het loopt helemaal uit de hand. Ik zie de mensen hier langslopen en naar mij kijken. Kinderen tikken hun moeder aan om te vertellen dat daar een dikke mevrouw zit. 'Niet zo wijzen', hoor ik de moeder zeggen. Ik schrik wakker uit de dagdroom. Ik moet opletten wat ik eet, neem ik mij voor.

*
Ik open de hor naar de keuken van oma. Ik zal het aan oma vertellen dat ik het avondeten maar even oversla. De kamerdeur staat open. 'Oma, ik eet vanavond niet mee hoor', roep ik. Maar dan kijk ik op tafel. Er ligt een briefje dat ze boodschappen aan het doen is. Het avondeten staat er naast. Cheeseburgers met patat en salade. Alles zelfgemaakt met grote stukken vlees tussen de grote broodjes.

Op het briefje staat dat ik niet alles hoef op te eten als ik niet zo'n honger heb. Ik besluit een cheeseburger aan de hond te geven en de rest in de vuilnisbak te gooien. Ik pak het bord. Het ruikt geweldig en voor ik er goed erg in heb, eet ik het bord helemaal leeg. Het smaakt onwijs lekker zeg. Echt zonde om aan de hond te voeren. Ik ben blij dat ik het niet gedaan heb. Het vet van de hamburgers druipt langs mijn kin. De broodjes zijn royaal gesmeerd met ketchup en mayonaise.

Ik doe mijn broek maar even uit, want het zit echt veel te strak. Dan eet ik de rest gelijk op. In de koelkast staat nog een grote schaal met zelfgemaakte kwark. Wat smaakt dat goddelijk. Voor ik er erg in heb zit de inhoud uit het schaaltje in mijn maag. Ik bekijk mijzelf in de spiegel van de gang. Jeetje, ik lijk wel een strandbal. Mijn buik welft overdadig vooruit.

Wat ben ik dik zeg. Ik moet oppassen, straks verlaat ik als een obese vrouw het huis van oma aan het eind van de zomer. Het moet echt stoppen. Natuurlijk ligt het niet aan oma, maar mijn stofwisseling is nu wel iets anders dan toen ik 10 jaar was.

Lees volgende week deel 2 van Vet zomerdieet - Vol voornemen »

Reacties

  1. Kan je de link maken aub? Geweldig verhaal!

    BeantwoordenVerwijderen
    Reacties
    1. Links onder verhalen zijn gemaakt. Dank voor de tip en veel plezier met het lezen van de rest

      Verwijderen

Een reactie posten

Populaire posts van deze blog

Moeder en dochter (1)

Snoepen - Moeder en dochter (2)

All inclusive - Moeder en dochter (15)